حافظ سادات نژاد مجری راهآهن خواف- هرات در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به سفر اخیر هیات افغانستانی به ایران و دیدار و گفتوگو با وزیر راه و شهرسازی درباره همکاریهای حملونقلی در خصوص همکاری با کشور افغانستان برای تکمیل راهآهن خواف_ هرات اظهار کرد: با توجه به جلسات قبلی که با هیات افغانستانی در ایران و آن کشور با موضوع راهآهن خواف_ هرات برگزار شده بود، برخی تعهدات باقی مانده در خصوص راهآهن خواف_ هرات بعد از تحولات سیاسی در کشور افغانستان را عهده دار شد.
مجری راهآهن خواف- هرات گفت: اجرای تعهدات افغانستان در این پروژه حدود یک سال به طول انجامید و با نظارت ایران، این خط ریلی به حالت تحویل موقت رسید.
وی افزود: افغانستان حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد را به سرانجام رساندند و مابقی پروژه به دستگاههای مکانیزه نیاز داشت که افغانستان در این حوزه با محدودیت روبرو بود، بنابراین مقرر شد باقیمانده مسیر را ایران انجام دهد.
سادات نژاد تاکید کرد: در این راستا تامین منابع مالی این خط از سازمان برنامه و بودجه پیگیری و با همکاری هیات دولت مناقصه برگزار شد که با توجه به اینکه تعداد پیمانکاران به حد نصاب نرسید، باتمدید این مناقصه طی دو مرحله شرکت جهاد نصر کرمان در این مناقصه برنده شد و در حال حاضر این پروژه در مرحله مبادله پیمان قرار دارد.
مجری راهآهن خواف- هرات ادامه داد: بعد از ترمیم خسارات وارده به این خط، با نظارت و هدایت مستقیم مهندسان و مشاوران ایرانی، اعزام قطار از این مسیر در دو مرحله انجام و یک رام قطار دارای ۱۴ واگن به سمت روزنک به وزن یک هزار و ۱۰۰ تن با محموله ریل در اردیبهشت ۱۴۰۲ اعزام شد.
وی افزود: در مرحله دوم اعزام قطار باری نیز، ۳ رام قطار ۱۲ واگنه ۲ هزار تن تراورس بتنی را طی مهرماه به افغانستان حمل کرد و در ایستگاه روزنک که در فاصله حدود ۸۰ کیلومتری شهر هرات واقع شده است، تخلیه شد.
تکمیل راهآهن خواف- هرات تا ۶ ماه آینده
سادات نژاد از انعقاد قرارداد ۱۱۷ میلیاردی با پیمانکار برای تکمیل خط ریلی خواف- هرات خبر داد و گفت: قرار است در مدت ۶ ماه این خط کاملا تکمیل شود.
وی افزود: به محض مشخص شدن برنده مناقصه، پیمانکار به تجهیز کارگاه در ایستگاه مرزی ایران به نام شمتیغ به ارزش ۲ میلیارد تومان اقدام کرد.
مجری راهآهن خواف- هرات درباره مزایای اقتصادی و تجاری این راهآهن گفت: خط ریلی خواف- هرات در راستای کریدور شمال به جنوب شرق کشور قرار دارد که از بندر چابهار تا زاهدان و از زاهدان به مشهد ادامه دارد.
سادات نژاد ادامه داد: این راهآهن در سال اول بهره برداری ظرفیت جابهجایی بار به میزان حدود ۷۰۰ هزار تن را دارد و در سال بیستم بهرهبرداری با توجه به قرارگیری در کریدور شمال -جنوب شرق کشور امکان جابهجایی ۸/۸ میلیون تن بار فراهم میشود.
وی یادآور شد: راهآهن خواف- هرات شامل ایستگاه مرزی شمتیغ در ایران میشود و ایستگاههای کشور افغانستان نیز غوریان در کیلومتر ۳۰ این مسیر و ایستگاه روزنک در کیلومتر ۶۲ این مسیر ریلی واقع شده است.
سادات نژاد تاکید کرد: با بهره برداری از راه آهن خواف -هرات کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران به کشورهای قفقاز و حوزه دریای خزر و نهایتا به روسیه و اروپا دسترسی خواهد داشت و همچنین از طریق راه آهن در دست احداث مشهد- زاهدان - چابهار به بندر اقیانوسی کشور ما متصل و به آب های گرم دنیا دسترسی پیدا خواهد کرد.
شایان ذکر است، راه آهن هرات-خواف چهار بخش دارد که تاکنون سه بخش آن تکمیل شده و قطعه چهارم آن نیز در حال ساخت است.
این مسیر ریلی بخشی از مسیر راه گذر بینالمللی شرق به غرب است و تعاملات اقتصادی میان پنج کشور از منتهی الیه شرق آسیا تا غرب این قاره را سرعت میبخشد.
حمید الله سعید سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان و هیأت همراه ۱۶ آبان ماه طی سفر به ایران، با وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در حوزه حملونقل دیدار و در خصوص توسعه و تقویت خطوط هوایی، رفع مشکلات تردد بین دو کشور و مسائل پایانههای مرزی و همچنین توسعه خطوط جادهای و ریلی گفتوگو و تبادل نظر کردند.